עכשיו כבר אפשר לומר בקול רם: הסיבה לרוב העיכובים באישורי הקמפיינים
בשבועות האחרונים היא לא באג ולא יד המקרה.
בפייסבוק נפל הפור – מודעות שיש בהן אי הכללה (EXCLUDE)
לקבוצות אתניות ומיעוטים, עוברות בחינה מחודשת וקפדנית.
כשנתקלתי בשאלה לגבי ההודעה הזאת בפעם הראשונה ממש רתחתי.
״סליחה?!?״ אמרתי בליבי לצוקי…״למה מי אתה שתחליט בשבילי לאיזה קהלים אני לא רוצה לפרסם?״
או יותר קיצוני מזה ״למה מי אתה שתכריח אותי לפרסם לקהל שלא רלוונטי עבורי?״
או בגרסה הכי קיצונית שלי ״סליחה, עם כל הכבוד לכם הרי אתם יודעים יופי שיש בעיה של לייקים
מהמגזרים הלא רלוונטיים אז למה אתם תוקעים מקלות בגלגלים לאנשים שרוצים להמנע מלשלם עבור פרסום לאותם המגזרים?״
אבל האמת כי שמדובר בצירוף מקרים בלבד
ואין קשר מסתבר בין הלייקים הלא רלוונטיים שהמפרסים בארץ חוטפים
ולמטרות מקוריות של פייסבוק.
הכל התחיל מביקורת של קהילת השחורים האמריקאית, שהעלו כנגד פייסבוק
טענה, כי הכלים לאי הכללה הניתנים למפרסמים, משמשים לאפלייה בתחומי
דיור, אשראי ותעסוקה.
"עד שנוכל להבטיח טוב יותר שהכלים שלנו לא ייעשה שימוש לא הולם",
הבטיחו בפייסבוק בתגובה לביקורת, "אנו משביתים את האפשרות
שמאפשרת למפרסמים לא לכלול מקטעי זיקה רב-תרבותיים מהקהל
עבור המודעות שלהם".
מכיוון חברי הקונגרס האמריקאי שהעלו את הטענות כנגד פייסבוק, נשמעה
בימים האחרונים אנחת רווחה. שנה לאחר שבפייסבוק הבטיחו כי בנו מערכת
שתמנע ממפרסמים לפרסם מודעות המיועדות ללבנים בלבד, הסתבר כי
המערכת לא יעילה. פייסבוק בתגובה: "אמצעי ההגנה שהשקנו בתחילת השנה
לא היו מקיפים כפי שהיו צריכים להיות. זה היה כישלון באכיפתנו,
עלינו לעשות טוב יותר".
ואכן, העשייה הטובה יותר של פייסבוק ניכרת, לפחות במחוזותינו.
במגוון קבוצות התמיכה שלנו בתלמידים, בבוגרים ובקבוצה גדולה
הנותנת מענה לקהל הרחב (יוליה גרוס – העוצמה שבשיווק בפייסבוק),
וכן קבוצות מקצועיות של מפרסמים בפייסבוק, נשאלות שאלות רבות
לגבי קמפיינים שלא מאושרים במשך 24 שעות ויותר, קמפיינים שנפסלים
מסיבות שאינן לגמרי ברורות וסימני שאלה רבים בנוגע לפילוח.
הסיבה במרבית המקרים (לא בכולם כמובן) זו אותה ההודעה שפייסבוק
מצרפים בכל קמפיין שיש לו אקסקלוד.
אז כמובן שאפשר להתרגז מזה (זה גם היה האוטומט שלי בהתחלה)
אבל עדיף להפיק ממנו את הדבש, ויש לא מעט כזה גם במקרה הזה.
כמו שאמרתי תמיד, ואני אומרת גם הפעם, אי הכללה אינה הכרחית בקמפיינים
מפולחים היטב.
במקום לבחור מיקומים גאוגרפיים הכוללים עשרות קילומטרים ואז לעשות אי הכללה (אקסקלוד)
ליישובים ספציפיים של המגזרים הלא רלוונטיים, עדיף מלחתחילה לבחור בפינצטה את היישובים / הערים
המדוייקים לעסק שלי.
במקום לסמן אינספור תחומי עניין כלליים מדי ואז לנסות לעשות אי הכללה לקבוצות עניין
של אוכלוסייה שלמה עדיף מלחתחילה לבחור בתחומי עניין מדוייקים ללקוחות פוטנציאליים שלי.
נכון זה יותר מורכב ודורש יותר עבודה אבל זה חוסך המון כסף ומביא תוצאות הרבה יותר טובות.
אז אם תיקחו משהו אחד מכל הפרשה הזו, ממליצה לכם לקחת את זה:
קמפיין מדויק, שהפילוח שלו מחושב היטב, הוא בעל פוטנציאל להצליח גם ללא אי הכללה כלל –
1. רשימת מיקומים מדויקים (כן, גם אם צריך לשבת זמן רב מול המפה ולבחור רשימה ארוכה של
ישובים וערים רצויות. מזכירה לכם שזה קורה פעם אחת עד השמירה),
2. פילוח מפורט הכולל תחומי עניין מדויקים ככל האפשר (אחד מכללי האצבע שאני מאמינה בהם:
ביטוי הכולל מילה אחת ברוב המקרים יהיה כללי מדי. לא תזונה, כי אם תזונה בריאה, או תזונת ילדים
או תזונה לסוכרתיים; לא טיפול אלא טיפול נפשי, טיפול עצמי או טיפול בילדים),
3. דפים עסקיים אם אתם מצליחים למצוא כאלה שפייסבוק מזהה, שמות של מגזינים, מקומות ועוד ועוד.
יש כמובן עוד המלצות רבות על הנושא הזה של בניית פילוח נכון בקמפיין
אבל שלא נסטה מהמטרה המקורית של ההודעה הזאת
נסתפק במה שנכתב עד כה.
שיהיה שבוע מבורך!
יוליה