לפני כשנה החלטנו לרכוש נכס. באופן טבעי, הדבר הראשון שעשינו היה להיכנס לאתרי יד שניה ולהתחיל במסע חיפושים. לאחר שראינו כי ההיצע שם דליל ביותר, פנינו למתווכי האזור. אבל גם מהם לא הגיעה הישועה.
החלטתי, כצעד נואש, שהתגלה בהמשך כהברקה מאוד משתלמת, לפרסם מדי חודש בקבוצת פייסבוק של תושבי היישוב, מן "שלח לחמך שכזה". פניתי ללב שלהם בבקשה לקבל עדכון על כל נכס למכירה מגיע לאוזניהם, בהתאם לפרמטרים שציינתי כמובן. אמנם זה לקח 3-4 חודשים, אך כידוע כל עכבה לטובה, ויום אחד קיבלתי את ההודעה המיוחלת מאחד מעורכי הדין ביישוב, על פיה לקוח שלו מתכוון למכור נכס התואם את הפרטמרים שפרסמתי. משם התחיל משא ומתן והעסקה, לא תאמינו, סגורה וחתומה.
זו לא היתה הרכישה היחידה שביצעתי דרך פייסבוק, אבל ללא ספר הגדולה שבהן. קבוצות המציעות מכירת פריטי יד שניה קטנים הפכו בשנים אחרונות לתופעה נפוצה במדינת הפייסבוק, משום שיש משהו נח ובטוח בקניה מהשכן שממול.
מרק צוקרברג חזה, כמו שהוא חזה עוד כל כך הרבה מגמות שהביא אותנו עד הלום, את ההתנהגות הזאת כבר לפני מספר שנים. באוקטובר 2016 הוא השיק באופן רשמי את המרקטפלייס (Marketplace) – אזור מכירה וקנית מוצרים חדשים ומשומשים. אז אמנם המרקטפלייס הגיע לישראל רק בפברואר השנה, אך בעולם מדובר כבר בתופעה פופולרית ב-51 מדינות. מליוני פריטים נמכרים ונקנים בשוק הפייסבוקי החדש.
אז האם מדובר בשוק חופשי בוודאי תשאלו? אז זהו, שממש לא. בפייסבוק, כמו בפייסבוק, לכל דבר יש חוקים, ומרקטפלייס אינו יוצא דופן בעניין זה. החוקים במקרה שלנו אף מחמירים למדי וכוללים מגבלת גיל – המסחר פתוח לגילאי 18 ומעלה בלבד; החוקים הנוגעים לאיסור על מכירת כלי נשק, סמים או תרופות, מוצרי טבק ומוצרים נלווים, בעלי חיים, אלכוהול, מוצרי מבוגרים, מטבעות וירטואליים, מנויים או מוצרים דיגטליים, תקפים פה לא פחות ואולי אף יותר.
לצד החוקים והנוקשות הפייסבוקית, המארקטפלייס צפוי לתפוס תאוצה ולשגשג גם בארץ, בעיקר בזכות שני יתרונות בולטים: הראשונה, האפשרות לבדוק את אמינות המוכר. בפרופיל האישי של המוכר נוכל לראות את התמונה שלו, של בני משפחתו, את הוותק שלו בפייסבוק ואת האופי שלו בפוסטים הכתובים, וככה יהיה לנו קל להתרשם מאמינותו ומהכדאיות ולעשות איתו עסקאות. השניה, המשא ומתן הראשוני יוכל להתחיל מיידית באמצעות התכתובת במסנג׳ר בפייסבוק, מה שאומר שעל כל יתרונותיו, השוק הזה גם חוסך מאיתנו שיחות נימוסין טלפוניות.
עכשיו בואו נבין האם השוק הזה מתאים לאנשים פרטיים, לעסקים או לשניהם?
רשמית, אין איסור לפרסם סחורה חדשה, מה שמעלה את ההשערה המתבקשת שבעלי עסקים רבים ינסו להציע את מרכולתם העסקית. מצד שני, להערכתי מדובר במרבית המקרים במאמץ מיותר. אם הסחורה אינה תואמת לציפיות הגולשים המגיעים למרקטפלייס במטרה לחפש ״מציאה״ (בכל זאת שוק), אז מה הואילו חכמים בתקנתם? באותה מידה כמובן, בעלי אאוטלט, שמרכולתם מהווה מתחרה הולמת במוצרי יד שניה, בהחלט יכולים ליהנות מהכוח השיווקי של הפלטפורמה החדשה.
חשוב להבין, שכמו כל שוק גם לשוק הזה חוקים משלו, ואם הסחורה שלי נמכרת במחירי שוק או מחיר פרימיום לא אטרטקטיבי, הסיכוי שגולשים יפנו אליי יהיה מזערי. כמובן שלאנשים פרטיים יש במקרה הזה סיכוי הרבה יותר גבוה להפוך לסוחרים מצליחים, בהשוואה לכל בעל עסק מנוסה, שהרי כל מה שדרוש מהם כדי להפוך לכאלה זה פרופיל אישי ותמונה יפה של הפריט המוצע למכירה. אז מה הרווח של פייסבוק מכל הסיפור הזה אתם שואלים? קודם כל ולפני הכל לשמור עלינו בדלת אמותיהם, ומרקטפלייס היא בהחלט דרך למשוך אליה קהל מאתרי יד שניה. אבל עוד הרבה יותר מזה, נולד כאן שוק וירטואלי של ממש, ולכן גם אפיק פרסומי חדש וזה דבר חשוב עבור הרשת שהתחדשות היא השם השני שלה.
——————————————————————————
נכון שמרקטפלייס פחות מתאימה לשיווק של עסקים נותני שירותים וגם לא מתאימה לכל סוגי המוצרים
אבל למי אכפת? אפשר להמשיך לשווק בפייסבוק (:
וכדי שתדעו לעשות את זה נכון
בנינו לכם מבצע מדהים
לפרטים : https://otsma.ravpage.co.il/4sons
או התקשרו: 054-3974293 (מורן)